DÜNYADAKİ İLK AVM

By | Perşembe, Mayıs 11, 2017
Dünyanın ilk avm'si ve en büyük değerlerinden biri Kapalıçarşı' dayım. Buraya hiç de yabancı değilim.. Üniversitemin kapısından geçerken, 21 yıl önce ilk adımımı atttığım o güzel ve tarihi bina bana oldukça duygusal anlar yaşattı... Zaman su gibi geçse de bazı değerler daha da köklenmiyor mu sence de?

Eskinin kıymeti şimdilerde pek anlaşılamıyor olsa da, değerlerimize sahip çıkmak adına harika bir söyleşi gerçekleştirdim. 

Şimdi seni harika bir başkanla tanıştıracağım. Ne ego, ne de sahtelik, hiçbiri yok onda. Lafını karşısındaki kim olursa olsun asla esirgemeyen bir karakter. O kadar açık sözlü ve içten ki tam da hepimizin aradığı ama bulamadığı bir profil…

DR. HASAN FIRAT , 1953 Malatya Pötürge doğumlu. Evli ve 2 çocuk babası. 1986’ da tıp doktoruyken, doktorluğu bırakarak Kapalıçarşı ‘ da küçük bir dükkanla işe başlamış, 1990’dan sonra da ithalat yapmış. Çeşitli sektörlerde şirketleri var yurtdışında. 2000 yılında Kapalıçarşı’ ya oğlunun ısrarlarıyla başkan olmuş ve 17 senedir de keyifle devam ediyor.

PINAR : Demek 17 yıl… Çok sevmişler sizi Hasan Bey :) Kapalıçarşı’nın durumu nedir?

DR. HASAN FIRAT : Evet Pınar Hanım sevmişler…:)
Kapalıçarşı turizme hizmet eden, Türkiye’ye ekonomik katkıda bulunan en büyük işyerlerinden biridir. Altın ve döviz borsasının ve günde 500.000 kişinin alışveriş için geldiği bir merkezdir. Son 2 senedir hem siyasi hadiselere hem de teröre bağlı nedenlerle yurt dışından gelen insanların can güvenlikleri sebebiyle  ilişkilerini kesmelerinden ötürü Kapalıçarşı zor dönemler yaşıyor. Bu sırf Kapalıçarşı için değil, turizm sektörü için de sıkıntı tabi…

Seyahat acentaları, restoranlar artık eskisi gibi turist getiremiyor. Bir tek Araplar var ama Arapların da buraya gelmesi yeterli değil. Eskiden zengin Araplar gelip alıyordu şimdi daha orta halli olanlar geliyor. Onlar da fazla alışveriş yapmıyor.

Çarşı’nın durumu gittikçe geriledi. Geçmişteki işler yok, işlerin %25’i durdu. Kiralar dolar üzerinden idi ve esnaf iş yapamadığı için zorlanıyordu. Bir kısmı bıraktı, kiralar daha da yukarı gidecekti ama mal sahipleri yılbaşında kiraları TL’ye çevirdiler. Daha önce yıllık olarak sözleşme yapıyorlardı onu da aylığa çevirdiler. Bu da kiracıya bir nefes aldırdı.
Yılbaşından bu yana aktif bir iş olmadı ama önümüzdeki günlerde inşallah olur diye bekliyoruz. İnşallah bir savaş falan çıkmaz, terör olayları yaşanmaz o zaman daha fazla insan gelecektir ama ben yine de, bu sene fazla turistin geleceğine inanmıyorum çünkü bu konuda fazla bir çalışma yok.
Bizim son 1 ayda yaptığımız seyahat vardı Avrupa ülkelerinin 5 tanesini dolaştık ve gördük ki seyahat acentalarının bütün programları iptal. Seyahat acentaları bunu gizliyor. Buraya gelen gemilerin hepsi iptal oldu yani bir tane bile gemi gelmeyecek. Bir gemi demek 3000 kişi demek. Bu gemilerin hepsi Yunanistan’a kaydırıldı. 30 tane geminin hepsi kaydırıldı. Çeşme’ye de gelmeyecek , Kuşadası’na da gelmeyecek, İstanbul’a da gelmeyecek. Bunu turizm bakanlığı da biliyor, seyahat acentaları da biliyor ama söylemiyorlar.

Buraya Avrupalı can güvenliği olmadığı için gelmiyor. Yani siyasi sıkıntılar var. Yunanistan’ da batmak üzereydi şimdi otel bulamıyorsun . Biz gittiğimizde yer bulamadık otellerde mesela… Eskiden 30 euro olan otel fiyatları 70-80 euro’lara çıkmış durumda. Bizim otellerimiz bomboş

PINAR: Çarşı’yı canlandırmak için neler yapıyorsunuz, organizasyonlar oluyor mu?
DR. HASAN FIRAT : Eskisi gibi organizasyon yapamıyoruz. Eskiden kongrelere gelen turistlere ya da yabancılara çarşıyı gece açıyorduk alışveriş için hem de burada konserler veriliyordu.. O tür guruplar artık gelmiyor. Tanıtım geceleri yapıyoruz her sene, geçen sene terörden dolayı yapmadık. 29 Mayıs İstanbul’un kurtuluşu ramazana denk geliyor o yüzden bu sene 22 Mayıs’ta burada bir gece yapacağız. Onun dışında turistin gelmesi için her türlü reklamı yapıyoruz. Eskiden burada film çektirirdim şimdi çektiremiyorum.

 PINAR: Bir James Bond filminin burada çekilmiş olmasından bahsediyoruz. Sizi tebrik ediyorum bunu organize etmiş olmak büyük bir başarı.

DR. HASAN FIRAT : Evet bu organizasyon için tam 8 ay uğraştım. Normalde Hindistan’da çekilecekti. Burada bir yönetmen arkadaşım vardı, o söylemişti buraya alabilir miyiz alamaz mıyız diye. Baya uğraştık. Sonra kabul ettirdik. O zaman Egemen Bağış ile ilişkilerimiz vardı, onun katkısı oldu, turizim bakanının katkısı oldu.
Önce kabul etmediler buranın konumundan dolayı. Anıtlardan izin aldık. 2 ay boyunca çatıyı kurdular, motosikletler gitti geldi. Çok iyi oldu sonuç olarak. Keşke böyle filmler hep çekilse, sadece burada değil de her yerde.
Diziler çekiliyordu şimdi dizilere izin vermiyorlar. Olağanüstü halden sebep zorluyorlar. Halbuki hiçbir şey yok burada, can güvenliği de var her şey var. Koymuşlar silahlı polisleri kimse gelmez tabi. Herkes korkuyor biz de korkuyoruz.

PINAR: Peki basında çıkan haberler doğru mu? Zarar verdi mi çarşıya gerçekten…

DR. HASAN FIRAT : Tamamen asılsızdır bu haberler, aksine daha çok faydası oldu. Zarar gördü dedikleri çatıları bile ingiltere’den özel getirdikleri çatılarla yenilediler. Buraya para kazandırdılar sonuçta, sırf bize olmadı yararı. Devlet demir yollarının çürümüş vagonlarını 1 milyon dolara aldılar Adana’dan. On milyon dolar turizm bakanı verse dünyada o reklamı yapamazlar.

PINAR: Çarşı esnafı profilini nasıl değerlendiriyorsunuz?

DR. HASAN FIRAT : Bizim esnafımız ümitsiz değil. Ümitle bekliyor işlerin açılmasını, sonuna kadar direnecek. Yani kepenk indirmeyecek. Başka bir ülkede olsa çoktan kepenk indirirlerdi.
PINAR: Neden böyle kepenk indiriliyor gibi haberler yapılıyor sizce?

DR. HASAN FIRAT : Bana kalırsa sansasyon yapılıyor. Esnaf diyor ki “ben siftah etmedim, acımdan ölüyorum akşam da çıkınca eğlence merkezinde 1000$ para harcıyor J son model arabaya biniyor valla ben bilmiyorum anlamıyorum bu işi… Bir pırlanta taşlı yüzüğü 50.000$ ‘ a satıyorsa ya da bir camı 500 £’ya satıyorsa demek ki millet para kazanıyor. Bir sahte çanta 40£’ dır, 1000£’dan başlıyor satmaya.

Mesela; 30 senenin üstünde buradayım, benim bir komşum sabah 6.30’ da gelirdi Hristiyan’dı bir ihtiyacı da yoktu. İhtilal oldu “8 milyon dolarım var İsviçre’ye nasıl yollarım” dedi. Dedim İsviçre’ye gönderme. Şimdi beyin kanaması geçirdi, oğlu geldi. Dedim babanın parası n’oldu. Bilmiyorum dediJ şimdi de parayı arıyor. Dedim enişten 2 tane gemi aldığına göre babanın parasıyla almıştırJ Üzerine baksan 20 senelik elbise, ayakkabısı eski. Yeşilköy’de oturuyor. Yani esnafı çok farklı bir yer burası. Biri ölüyor adamın 100 kg altını çıkıyor. Kimin zengin kimin fakir olduğu belli değil.

PINAR: Buradan herkese vermek istediğiniz bir mesajınız var mı?

DR. HASAN FIRAT : Ben bu sene turistlerden ümitli değilim. Yerliye dönmesi lazım eskisi gibi, çevreye otoparkların yapılması lazım. Buranın alt yapısı düzenlenmeye başladı. Yerlinin buraya gelmesi lazım. Eskiden adam Kartal’dan kalkıyordu evlenecek ya da kızına bir yüzük alacak, gelinine bir gelinlik alacak Mahmutpaşa’ya geliyorlardı, Kapalıçarşı’ya geliyorlardı ama şimdi avm’ ler var. Buraya ulaşım zor. Her bir semte bir avm açıldı. 5 tane 6 tane kuyumcu var. Geçen Adapazarı’na gitmiştim, oradaki adamın vitrininde Kapalıçarşı’ daki bir dükkanda olandan daha fazla ürün vardı. Demek ki orada satış yapabiliyor. Buralarda bin tane kuyumcu var ve  her gün biri kapanıyor yerine lokumcu açılıyor. Dün de misafirlerim vardı, yurtdışından onları gezdiriyordum açıkta lokum satılıyor burada! Çıkınca çekin resmini de görün açıkta lokum mu satılır!
Gıda müdürü geldi, “bunlara bir rapor ver yahu”. Kapalı satılması lazım, lokumu 3 günde satamazsan bozulur. Kurtlanmış lokumu burada satıyorlar ondan sonra da sağlıktan bahsediyorlar. Gelen müdürlerle benden daha samimiler anlamıyorum. Lütfen yazın bunları, çekin de resimlerini. Seçim zamanı bütün politikacılar geliyorlar buraya. Eski sağlık bakanı benim sınıf arkadaşım ama karşılamaya gitmedim. Çocuklara dedim ki, bu simitçi kestaneci, çörekçi nedir ya. Tamam polis konulsun o ayrı mesele ama bunlardan hangisi istihbaratçı ya. Eskiden olsa ben burada elim sopalı, seyyar sokmuyordum. Burada hırsızlık yapan, dayak yiyen bir daha gelmiyordu.

Sen şimdi buraya turizmi getireceksin… Turisti 1,5 saatte buraya getireceksin, bakan 1 saatte gelemiyor sen turisti nereye getireceksin nereye yerleştireceksin. Bu caddenin kapanması lazım. Roma’ da, Yunanistan’ da kapalı. Ülkeye bir insanı getiriyorsan, can güvenliğini sağlayacaksın, yedireceksin, içireceksin, ulaşımını sağlayacaksın. Müzeye 5’e kadar program yapıyor, 5’den sonra zaten yorgun adamları getiriyor 10 dk çarşıya koyuyor. 09:30’ da Japonları getiriyor buraya, daha çarşı açılmamış temizlik yapılıyor! Yahu avm ler bile 10:00’ da açılıyor. Devletin bununla uğraşması lazım.
PINAR: Sizin özel olarak hazırladığınız bir projeniz oldu mu?

DR. HASAN FIRAT : Biz 10 tane proje hazırladık. Ben çıkıp tv’lerde konuştum o kadar, kitaplar hazırlandı. Çarşıları birleştirdik. Federasyon yaptık ki 25 tane çarşı var Bursa, Edirne vs… Sonuç alamadık. Durum böyle…

PINAR: Son olarak ne söylemek istersiniz?

DR. HASAN FIRAT : Yerliler çocukları alıp gezdirsinler tanıtsınlar. Yurt dışından gelenler 2. sefer geldiklerinde mutlaka Çarşı’yı tekrar ziyaret ediyorlar. Bırak alışverişi, Topkapı Sarayın’ dan Ayasofya’ya kadar ilk uğradıkları yer SultanAhmet.

Gençler Çarşı’ya sahip çıksınlar. Nasıl sahip çıkıyorlar? Telefonla!!! 

ESKİDEN İSTİKBAL GÖKLERDE İDİ, ŞİMDİ TELEFONLARDA…


Bir kitap kokla gidip, küçücük dükkanlardan taşan kocaman tarihinle tanış... Zamanını tamamen teknolojiyle geçirmek sana emin ol Kapalıçarşı' yı gezmek ve kitapçıları dolaşmak kadar haz vermeyecek...

Saygı ve sevgiyle,


PINAR TOK

W.SHAKESPEARE

Serçenin ölmesinde bile bir bildiği vardır kaderin, şimdi olacaksa bir şey yarına kalmaz, yarına kalacaksa bugün olmaz. Bütün mesele hazır olmakta.

Gülümse...

Gülümse...
Dünya tüm yanılsamaların merkezine koyar seni, büyü diye...

İLETİŞİM FORMU

Ad

E-posta *

Mesaj *

İlham aldıklarım...

İlham aldıklarım...
PROF.DR.SEVİL ATASOY

İlham aldıklarım...

İlham aldıklarım...
BETÜL MARDİN

Bu Blogda Ara

Translate